Varje företag behöver en logga som representerar verksamheten och hjälper till att etablera ens varumärke på marknaden. Det finns en mängd olika artiklar man kan sätta sin logga på, allt från pennor och paraplyn till kläder och banderoller. Men först måste man ju tänka på hur loggan faktiskt ska se ut.
I början kan det vara bra att brainstorma med andra om idéer på loggans design. Ska det bara vara text eller bör man inkludera en bild av något slag? Behöver den tydligt förmedla vilken bransch man är verksam inom eller är det bättre att satsa på något mer abstrakt. Många gånger finns det inget rätt svar för alla företag, men att hitta det rätta svaret för just sitt företag kan kräva en del eftertanke.
Det finns många misstag man kan råka göra i själva designen om man inte tänker efter. Ett vanligt misstag är att inte tänka på hur loggan ser ut när den görs väldigt liten. En logga som är lätt att identifiera båda som stor och liten är ett tecken på smart design. Det är också bäst att se hur den ser ut i svartvit och inte bara i färg. Många olika färger i loggan kan ge ett väldigt annorlunda utseende när man trycker den i svartvit.
Att vara medveten om det finns trender inom företags bransch kan också hjälpa en att komma fram till ett bra beslut. Men det kan även låta en undvika en del klichéer. Att balansera dessa två aspekter kan låta en ta fram något som uppenbarligen passar in, men som även står ut från mängden.
Om ens företag arbetar internationellt är det klokt att ta sig tiden att utforska symbolik i andra länder och kulturer innan man bestämmer sig för sin slutgiltiga produkt. Utan denna efterforskning kan man ha oturen att förmedla helt fel budskap.
När man går från skisstadiet till att slutföra loggan kan man snabbt och enkelt göra detta online.